pühapäev, 1. august 2010

Teooriaõppe esmamuljed

Maikuu 22.päev. Sean sammud Ülemistele DHL maja kõrvale, kus tegutseb Eesti Esimene Aeronautikaklubi. Toimub esimene aine minu jaoks - lennundusraadioside. Teiste õppurite jaoks oli see aga juba neljas, nemad olid koolitusega veebruaris alustanud. Mina loodan siis tagant järele tubli olla ja järgi jõuda.

Aine on jagatud kahte ossa ja mitmele päevale - kõigepealt raadioside vahendid, siis raadioside pidamine ise, ja lõpuks eksam. Raadioside vahendite ainet andis väga kogenud olemisega mees, Ardo Oras, kes on pikaaegse lennujuhtimisminevikuga. Minu jaoks oli kohe üllatusmoment, kui mees end tutvustas. Tema on ka reaalist pärit! Kombes, siis olen õiges kohas. Kogu materjali võttis ta läbi suure põhjalikkusega, samas põigates aeg ajalt ka seonduvate eluliste näidete peale, mis muutsid tema aine põnevalt kuulatavaks ja kaasamõeldavaks. Ardo andis suhteliselt põhjaliku ülevaate kogu navigatsiooni- ja sidetehnikast, mida lennunduses tänapäeval kasutatakse, alates VHF raadiost kuni instrumentaallennuseadmeteni. Eksam oli suuline ja selle sai anda otse Ardole, mistõttu oli see teda juba tundes mugav variant. Ühtlasi avastasin esimeses tunnis, et minuga koos õpib ka mu lapsepõlvesõber ja klassivend reaalist, Märten, kes andis mulle omakorda veelgi julgust edasiseks.

Lennundusraadiosidet andis aga noor lennujuht Peeter Mõsak. Väga asjalik mees ja lennujuhtimises kindlasti kõva tegija. Võtsime läbi kõik tavaolukorras vajaminevad raadioside käsklused - raadioside lennuväljaringil, lähialast väljumisel, lähialasse sisenemisel, viivituste korral lennuväljaringil, ootetsooni sisenemise ja sealt väljumise korral jms. Eksami võttis vastu aga kogenud Estonian Airi Boeingu kapten, kes oli äsja ka lennust tulnud. Eksam oli pigem hubane vestlus, kui närvesööv ajuderagistamine, igatahes möödus huvitavalt. Ühesõnaga... jess, üks aine on tehtud!

Ühel juuni nädalavahetusel oli aga Navigatsiooni aine, mida andis pealik ise - Johan Pender. Hästi hea suhtleja ja suure praktilise lennukogemusega. Aine oli ka mõnus ja praktilise rõhuasetusega. Saime tunni alguses kätte kohe portsu vigureid, mis olid numbreid ja jooni täis - lennukalkulaatori ja nurgamõõtja. Nende abil siis tegime mitmel päeval kõvasti tööd, arvutasime ja raalisime erinevaid lennumarsruute, palju ikka kütust ja aega kulub ühest punktist teise jõudmiseks.

Teooriaõpe tundub olevat põhjalik, kuid sealt ei puudu ka huumor. Kogenud õppejõududelt kuuleb ikka, kuidas aeg ajalt mõningate reeglite vastu patustatakse, lihtsalt nalja pärast. Kuulsin, kuidas hädaabiks mõeldud sagedusel aeg ajalt ka mitte väga kiiret abi vajavat juttu kuuleb, näiteks kuidas Amsterdamis naised on, või mis parajasti jalgpalli seis on, kuigi see on keelatud. Väidetavalt Eesti piloodid selliste asjadega patustanud pole.

Samas on PPL teooria siiski minu jaoks natuke teemast mööda. Palju mul ikka purilennu korral lennukalkulaatorit või ingliskeelset raadiosidet kasutada on vaja. Teadmine ise on muidugi hea. Võib olla hangin veel kunagi ka PPL litsentsi endale, never say never;)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar